11 Mart 2016 Cuma

Ev Yapımı Yoğurt


Merhaba..
Hayırlı Cuma' lar, mutlu günler dilerim..
Bir gerçektir ki; günümüzde herşey kolaylaştıkça yapay olmaya başladı. Çocukluğumda mahalleye iki günde bir kere sütçü gelir, herkes sıraya geçip süt alırdı. Alüminyum sürahiden tencerelere dolan o sütler ne kadar da lezzetliydi. Annem hemen biraz yoğurt uyutur, biraz sütlaç yapar, kalanını da bize ayırırdı. Sonra o sütçü gelmemeye bizler de marketlerdeki reyonlara gitmeye başladık.. 
Yakın zamanda "organik" kisvesi altında fahiş fiyatlara süt satanlar oldu. Bir litre sözüm ona taze inek sütü x lira, y lira şeklinde. İstanbul' da veya başka büyük şehirlerde yaşayanlar yazları köylerinden çok çok ucuza alıp dondurdukları bu sütleri halen yüksek fiyattan satmaya devam ediyorlar bu da başka bir gerçek. 
Anadolu şehirlerinde bizler halen tazecik inek sütü, koyun veya keçi sütü bulabiliyoruz. Biraz imkân varsa manda sütü bile bulmak mümkün. 
İlk evlendiğim zaman yoğurt uyutmayı beceremesem de sonra sonra alıştım, kendi yoğurdumu yapar oldum, anne olup, kızım kendi yemeğini yemeye başladıktan sonra da fotoğraflardaki gibi küçük cam kaplara porsiyonluk yoğurtlar yapmaya başladım. O kendini özel hissetti, bu hissiyatla porsiyonunu bitirmeye gayret etti bende geriden izleyip doyumsuz mutluluklar yaşadım, yaşıyorum..
Geçenlerde Papatya' m ile konuşurken "paylaşsana Elif' in yoğurtlarını" dedi, kısmet bugüne oldu. 
Ben her hafta süt aldığımdan azar azar uyutuyorum, Bir daha ki süt gününe kadar tüketiyoruz. Gayet güzel oluyor. Eğer taze süt alma imkânınız varsa siz de kendi yoğurdunuzu kendiniz yapın. 


Malzemeler:
Yağlı inek sütü
2 çorba kaşığı yoğurt
Cam kaplar

Yapılışı:
Yağlı inek sütü tencerede iyice kaynatılır. 

Herhangi bir masanın üzerine kalınca bir örtü veya battaniye serilir. Üzerine yoğurt uyutulacak kaplar yan yana birbirini saracak şekilde yerleştirilir. 

Kaynayan sütün ilk sıcaklığı çıktıktan sonra sütler kaplara alınır. 
ir kaseye kaynamış sütten yarım kepçe kadar konulup üzerine iki kaşık yoğurt ilave edilir, karıştırılır. 
Kaplara pay edilen sütler serçe parmak dayanacak kadar ılındığında (tahmini 30-35 derece) yavaş hareketlerle sütlü yoğurtlu karışım tüm kaplara paylaştırılır. Hepsi ayrı ayrı birkaç kez karıştırılıp kapakları kapatılır. Üzeri sıkıca başka bir örtü veya battaniye ile sarılır. Annemin tabiri ile üşümemeliler :)
4-5 saat sonrasında açılıp kontrol edilir. Yoğurt tutmuş ise örtülerin arasından çıkarılıp serin bir ortamda 4-5 saat daha bekletilir, sonrasında dinlenmek üzere buzdolabına alınır. 
Ertesi gün yoğurtlar tüketime hazırdır..

Afiyet olsun. 

6 yorum:

susamcorekotuFeriha dedi ki...

ne güzel anlatmışsın hepsini okudum gerçekten bizler hala köy sütü kapımıza kadar geldiği için çok şanslıyız eline sağlık canım benim elife şifa olsun

birincisin dedi ki...

Ellerine sağlık,kuzuya afiyet olsun.Bende ev yoğurdu yapan tüketen biri olarak herkese tavsiye ediyorum.

Unknown dedi ki...

bizde hep evde yapıyoruz yoğurdumuzu ellerine sağlık canım :)

nazli dedi ki...

Merhaba. Maşaallah cok guzel gorunuyor ellerinize saglik. Bende Kastamonu'da oturuyorum. Güvenilir taze süt almak istiyorum. Bana yardimci olur musunuz?mailinize yazsam bakar misiniz?

müfred dedi ki...

Tarifinizin sonunda soğuk ortamda da 4-5 saat beklettiğinizi yazmışsınız. Ben bunu yapmıyordum. Biraz soğuduktan sonra dolaba koyuyordum. Bunu da deneyeyim.

tat yemek dedi ki...

çok güzel olmuş blogun ellerine sağlık